Bepaal zelf hoe je je voelt vandaag

Je krijgt wat je uitstraalt, en wat dat is bepaal je zelf

Je straalt uit hoe je je voelt, dat is algemeen bekend. Op dagen dat je je lekker voelt, zelfvertrouwen hebt en de hele wereld aan kan dan zien mensen dat aan je. Sterker nog, mensen zullen positiever op je reageren. Meestal ben je je daar niet bewust van maar ik daag je uit om dit eens uit te proberen.

Iedereen heeft up en down dagen. Zelfs de meest positieve mensen hebben dagen dat ze het even niet zien zitten en zich wat depri voelen. Wat ik je vraag om eens te proberen is een tijdje (dagen / weken) heel bewust te zijn van jezelf. Wat ik daarmee bedoel is dat je zoveel mogelijk beseft hoe je je voelt op dat moment. Voel je je lekker, voel je je minder goed, ben je boos of geïrriteerd etc. Op het moment dat je goed weet hoe je je voelt en je loopt over straat, duik dan niet in je eigen wereldje maar maak oogcontact met mensen om je heen. Gewoon tijdens het lopen mensen die je tegemoet komen even kort in de ogen kijken. Wat je op zal vallen is dat je, wanneer je je helemaal happy voelt, positieve reacties terug zal krijgen van een aantal mensen. Er zullen (meer) mensen zijn die je echt even aankijken en kort naar je glimlachen of je gedag zeggen. Op het moment dat je je neerslachtig voelt zal dat een stuk minder zijn. Je uitstraling past zich aan aan je gevoel.

 

Kan je zelf bepalen hoe je je voelt?

Of je zelf kan bepalen hoe je je voelt op dit moment? Niet helemaal maar wel voor een groot deel! Sommige mensen hebben wat oefening nodig maar je kan op bijna ieder moment een positief of in ieder geval positiever gevoel oproepen waardoor je je lekkerder in je vel gaat voelen en dat ook gaat uitstralen. Ikzelf heb hier maandenlang mee geëxperimenteerd en gebruik het programmeren van mijn gevoel nog bijna dagelijks.

 

Een positief gevoel oproepen bij jezelf, hoe doe je dat dan

Het is eigenlijk makkelijker dan je in eerste instantie zou denken. Het zit allemaal in je hoofd en laat dat nou net het onderdeel zijn waar je, als je er bewust mee aan de slag gaat, veel mee kan bereiken. Het volgende is puur uit mijn ervaring.

Lees meer  Antioxidanten, mijn persoonlijke ervaringen

Er zijn dagen dat je hoofd helemaal vol zit, bijvoorbeeld door een een drukke werkdag, door dingen die je meemaakt gedurende de dag of je kan je gewoon wat minder lekker in je vel voelen als de dag start. Het is op dat moment aan jou om even goed naar je gevoel te luisteren. Wat voel je? Is daar een reden voor? Soms blijf je ergens over piekeren terwijl het probleem misschien helemaal niet zo ernstig is. Er ontstaat wat onrust in je hoofd wat het gevoel alleen maar versterkt. Op dat moment kan je het volgende doen.

 

Tover een glimlach op je gezicht

Als je bijvoorbeeld onderweg bent op de fiets, in de auto of gewoon lopend, concentreer je dan eens op je hele lichaam. Voel bij jezelf waar de spanning in je lichaam zit en probeer alle spieren zoveel mogelijk te ontspannen. Ga zo je hele lichaam af. Let op je ademhaling, adem rustig en diep. Als je die twee dingen hebt gedaan, dan komt de volgende simpele stap. Terwijl je je lichaam ontspant en op je ademhaling let en gewoon doorgaat waar je mee bezig bent, tover dan eens een glimlach op je gezicht. De eerst paar keer zal je wellicht een grimas trekken maar als je het eenmaal door hebt dan kan je net zo ontspannen glimlachen als op momenten dat je spontaan moet lachen om iets leuks wat er gebeurd is. Op het moment dat je die glimlach op je gezicht tovert en je om je heen kijkt naar de leuke en mooie dingen (mooie gebouwen, natuur, mensen, dieren – noem maar op) dan zie je ineens de mooie kant van de meeste dingen. Je zal merken dat je ademhaling automatisch nog rustiger wordt en dat je lichaam zelf ontspant zonder dat je je erop hoeft te concentreren. Ik ben nu zover dat ik heel snel een gevoel kan creëren van geluk. Ook al heb ik een enorm zware en drukke dag achter de rug, heel bewust glimlachen helpt mij om de drukte uit mijn hoofd te verdrijven.

Lees meer  Antioxidanten, mijn persoonlijke ervaringen

Als je met een ontspannen en een echte (niet overdreven) glimlach op je gezicht loopt dan zullen er mensen zijn die hetgeen je van binnen voelt en uitstraalt beantwoorden met een vriendelijke blik, groet of glimlach.

Dit is een oefening die iedereen eigenlijk altijd en overal kan doen. Het haalt de druk van de ketel en laat je problemen meer relativeren. Je kan van een olifant een mug maken in plaats van andersom. De spanning op deze wijze zoveel mogelijk uit je systeem verbannen is ook goed voor je gezondheid.

Bouwen aan je zelfvertrouwen

Hetgeen hierboven is omschreven werkt ook voor je zelfvertrouwen, alleen pak je dat op een iets andere manier aan. Als je je zelfvertrouwen wilt verbeteren start je met het bovenstaande maar let je nog eens extra op je lichaamshouding. Hoe loop je erbij? Loop je wat in elkaar gedoken en ga je opzij voor iedereen die je tegenkomt? Ben je een beetje een twijfelaar als je je door drukke straten heen moet ploegen? Word je een beetje zenuwachtig als je een groep jongeren ziet staan die zich nogal luidruchtig gedragen? Veel mensen herkennen één of meerdere van deze gevoelens. Tover opnieuw die glimlach op je gezicht en relax. Let daarbij goed op je lichaamshouding. Loop goed rechtop, kijk niet naar de grond, schouders recht en als je bijvoorbeeld een luidruchtige groep passeert loop er dan niet met een grote boog omheen. Hou die glimlach en je zelfverzekerde houding terwijl je passeert. Zorg wel dat je niet te gespannen bent wat dat werkt negatief voor je eigen gevoel. Wees ook niet bang om kort oogcontact te maken met mensen uit de groep die toevallig jou w kant uit kijken. Je groeit hierdoor waardoor je ook weer meer zelfvertrouwen gaat voelen en uitstralen.